De toegevoegde waarde van sales

De toegevoegde waarde van sales


Harmony, ‘de verzekeraar achter de schermen’, timmert hard aan de weg. Sinds 2016 als onafhankelijke partij. En nu wordt heel Nederland én heel tweetalig België bediend met een vernieuwde én ervaren salesafdeling.

Het salesteam dat partners opleidt

Bij het salesteam van Harmony zit retail diep in het DNA. Zij weten echt wat er speelt op de werkvloer. Head of Sales Remco Zeedijk: “Ons team bestaat vanaf maart uit drie accountmanagers. We zijn verantwoordelijk voor de samenwerking met de huidige businesspartners, maar we trekken ook nieuwe partners aan in Nederland en België. Daarbij letten we altijd op de toegevoegde waarde voor elkaar. Wij investeren zwaar in de opleiding en ondersteuning van het verkooppersoneel van onze businesspartners. Want wij willen dat deze verkopers succesvol zijn. Daar zetten we onze ervaren salescoaches voor in.”


Sterke samenwerking, stijgende verkoop

Inmiddels zijn wij in Nederland en België actief met vijf salescoaches, onder de dagelijkse leiding van Caroline Roosenburg. De coaches bieden opleiding en ondersteuning, en dat zorgt voor een sterke stijging van de omzet en de conversie. Zeedijk: “Wij trainen het verkooppersoneel van al onze partners. Die didactische aanpak werkt, ook op lange termijn is het effect van onze methode groot. Wij zien conversieresultaten boven de 20%. De verkopers in de winkel verbeteren hun verkooptechniek. Ze versterken hun relatie met de klant. En wij verstevigen onze positie in de markt. We werken samen en vertrouwen op elkaars expertise. Maar de allergrootste winst is voor de consument: zij krijgt een klantvriendelijke verzekering, wordt juist geïnformeerd en kan bij schade of diefstal altijd terecht bij haar vertrouwde winkel.”

 

Tweetalige coaching on the job

Bijzonder: de Harmony salescoaches hebben geen target op het aansluiten van nieuwe businesspartners. Hun missie is het verbeteren van de verkoopprestatie door training, zowel on the job als klassikaal. Het resultaat is dat de conversie op de verzekeringen stijgt. Zeedijk: “Bij Harmony geloven we in de retailer als centraal punt voor de klant, zowel voor de verkoop van verzekeringen als bij reparaties na schade. We vertrouwen op de goede relatie met onze partners. Wij bieden een uitstekende verzekering zonder kleine lettertjes en de retailer creëert meerwaarde voor zijn klanten. Sinds begin 2019 werken we zo ook in België. Dat doen we met tweetalige medewerkers die de ‘taal’ van Belgische retailers spreken.”


Verzekeringen op maat maken

Met de huidige businesspartners wordt samengewerkt aan verkoopresultaten en een verbeterde klantrelatie. Maar daarnaast besteedt het team ook veel aandacht aan contacten met potentiële nieuwe partners. Zeedijk: “Wij zijn altijd in gesprek met allerlei ketens in de consumentenelektronica, ook als er nog helemaal geen samenwerking aan de orde is. Zo houden we optimaal voeling met de markt. En wat niet iedereen weet: voor veel winkels ontwikkelt Harmony ook verzekeringsproducten op maat. Ook dat is een toegevoegde waarde die retailers enorm weten te waarderen”.